Yunus Emre Anadolu Lisesi eSafety Ekibi tarafından oluşturulmuştur. Amaç : Siber zorbalık ile ilgili öğretmenlerin ve öğrencilerin bilinçlenmesini sağlamak, herhangi bir siber zorbalık durumunda prosedürleri belirlemek ve siber zorbalık yaşanmadan bazı önlemler almaya teşvik etmektir.
Okullarda siber zorbalık:
DİPNOT
Bu metodoloji, modern dijital teknolojinin özelliklerini başkalarının zararına kullanan çocukların şu anda en tehlikeli uygulamalarından biri olan siber zorbalık hakkında öğretim elemanlarına temel bilgiler sağlamayı amaçlamaktadır.
Bu teknolojiler hakkında genellikle öğretmenlerden daha fazla bilgiye sahipler, bu da özellikle saldırganlarsa onları daha avantajlı bir konuma getiriyor. Metodoloji bu açığı en aza indirmeye çalışır ve okulların siber zorbalığı tespit etmesine ve bunlarla mücadele etmesine yardımcı olur. Bu konuyla nasıl başa çıkılacağına ve örneğin ebeveynler veya polisle nasıl çalışılacağına ilişkin önleyici prosedürler ve tavsiyeler de vardır.
Okuldaki durumların haritalandırılması:
• Anket,
• Sosyogram,
•Röportaj yapmak.
Soruşturmanın sonuçlarına dayanarak, siber zorbalığa karşı daha fazla önleyici tedbir belirlemek için.
eSafety Label'ın tavsiyeleri
1. eSafety öğrencilerinin ve çalışanlarının düzenli eğitimi.
2. Okulda modern dijital teknolojileri kullanmak için net kurallar tanımlama.
3. Siber zorbalık teriminin okul yönetmeliklerine ve asgari önleyici programa dahil edilmesi. Siber zorbalığı ve müteakip disiplin cezalarını açıkça tanımlayın.
4. Siber zorbalığı ortaya çıkarmak için bir kriz senaryosu geliştirin.
5. Ebeveynlerle çalışın (bir siber suç uzmanıyla tartışmalar).
6. Konusunda uzmanlaşan bir eğitimci belirleyin. Bu alanda daha fazla eğitim vermesini sağlayın.
7. İnternetteki riskli davranışlarla ilgili konuları öğretime dâhil edin.
8. Öğrencilerin siber zorbalıkla birlikte bülten tahtaları, basılı materyaller ve broşürler şeklinde dolaylı olarak kaliteli kolaylaştırılması.
9. Netiquette adı verilen çevrimiçi ortamda uyulması gereken kural ve politikaların belirlenmesi. Her öğrenciyi bu kurallarla tanıştırmak.
10. Öğrencilerin empatisini güçlendirin, iyi ilişkiler kurun ve sınıf ve okul için uygun bir iklim sağlayın.
Çevrimiçi ortamda kurallar ve davranış ilkeleri;
- Diğer kullanıcılara saygı gösterin, size yapılmasını istemediğiniz hiçbir şeyi başkalarına yapmayın.
- Fotoğrafınızı gönderip paylaşmayın ve asla yaşınızı söylemeyin.
- Güvenli parolalar kullanın ve bunları gizli tutun.
- Kişisel bilgileriniz, adresiniz veya telefon numaranız online ortama ait değildir.
- Eleştirel düşünme, İnternette aldığınız her bilgi doğru değildir.
- Gizliliğinizi koruyun.
- İnternet üzerinden asla randevu almayın, monitörün diğer tarafında gerçekte kimin olduğunu asla bilemezsiniz.
- Kaba mesajlara, e-postalara veya sms'lere yanıt vermeyin.
- Siber zorbalığa tanık olursanız, bunu okulda veya evde bir yetişkine bildirmekten çekinmeyin
Okul, siber zorbalık hakkında duyduklarında her zaman ilgilenmeli!
Aşağıdaki öneriler yapılabilir:
1. Belirli bir vakayı haritalayın.
2. Siber zorbalık mağdurunun güvenliğini sağlayın ve sağlayın.
3. Mümkün olduğunca çok kanıt sağlayın ve saldırganı tanımlamaya çalışın.
4. İnternetten rahatsız edici içeriği kaldırın, suçlu profilini engelleyin, çevrimiçi hizmet sağlayıcıyı bilgilendirin.
5. Mağdurun ebeveynlerini ve saldırganın ebeveynlerini bilgilendirmek için ebeveynleri bilgilendirmek gereklidir.
6. Ciddi durumlarda Polise ve diğer ilgili kurumlara haber verin.
7. Vaka başka kurumlara devredilmişse, okul bu kurumların nihai görüşünü almalıdır.
8. Okul, yalnızca okul zamanında siber zorbalığın meydana geldiği tamamen kanıtlandığında disiplin cezası verebilir.
9. Siber zorbalığın daha az ciddi biçimleri durumunda, öğrenciler için siber zorbalık konusunda bir tartışma veya atölye çalışması şeklinde bir çözüm seçilmesi önerilir.
10. Siber zorbalığın etkilerinin en aza indirilmesi için tedbirlere uyulmalıdır.
1-Siber zorbalık konulu karikatür oluşturma
Araçlar: Renkli keçeli kalemler, sulu boyalar, vb., kağıt veya karton kullanılabilir.
Web2 araçları kullanılarak öğrencilere, karikatür tasarımı yaptırılabilir. Örnek araçlar: Storyboard, Pixton vb.
Prosedür:
Öğrenciler farklı poster isimleri bulurlar. İsimler şunlar olabilir: „Siber zorbalık türleri! Kurban olma! Siber zorba kim?"
2-Öğrenciler küçük gruplara ayrılır ve kendi seçtikleri isimle ilgili bir poster oluşturma görevine sahiptirler.
Aşağıdaki kurallara uyulmalıdır:
- Tüm sınıf katılır ve gruptaki herkes çalışır.
-Her posterde en az 5 bilgi yer alacaktır.
-Her grup posterlerini sunacaktır.
- Posterler sınıfta sergilenir.
3- Okulda poster veya pano oluşturma
Öğrencilerin hazırlayacakları ve ya hazırladıkları siber zorbalık ile ilgili haberler, uyarılar ve önlemler okul panosunda, görülebilecek bir yerde asılır.
Uygundur
Turgut MEYDAN
Okul Müdürü